- Business Consultant/ Owner -
Jag har lång erfarenhet inom verksamhetsstyrning, både i ledande befattningar och som Business Controller.
Jag har erfarenhet inom områden som ledarskap, kostnads och intäkts controlling, projekt controlling samt projektledning. Jag har även jobbat med strategiska affärsplaner.
Jag har lätt att sätta mig in i olika affärsmodeller och processer för att sedan översätta dom till det finansiella resultatet. Jag drivs av att hela tiden hitta effektiviseringar och förbättringar så man på bästa sätt kan bidra till företagets tillväxt och vinst.
De branscher jag har erfarenhet inom är fastigheter, produktion, sälj, Suply chain, teknikkonsult, Logistik, Medicinteknik samt fordonsbranschen.
Jag har en mycket god förståelse för IT och affärssystem. Jag har bland annat jobbat med system som SAP, Maconomy, Visma, PowerBi, Qlikview/QlikSense, Business Object och andra mer lokala system.
Jag har även ett stort intresse av automatisering och digital transformation och har förkovrat mig på egen hand inom detta område genom föreläsningar och webbutbildningar.
.
Mar 2023 - Nu
Som CFO/Ekonomichef för stiftelsen Kungälvsbostäder ansvarade jag för de finansiella processerna tillsammans med ett ekonomiteam på 5 personer. Jag ansvarade för budgetering och tertialbokslut. Jag ansvarade även finansieringen i form av kassaflödesanalyser, lånebehov samt räntederivat. Jag var med i ledningsgruppen och föredrog även finansiell information i olika forum. I detta uppdrag har jag fått en stor förståelse för fastighetsekonomi, både på projektsidan och förvaltiningssidan.
Sep 2022 - Mar 2023
Jag ansvarade för att förmedla Vefi Groups konsoliderade ekonomiska status. Jag jobbade med produktionsekonomi samt konsolidering av de olika bolagen i gruppen. I uppdraget startade jag även upp andra processer så som IT struktur och rapporteringsstruktur.
Jan 2022 - Jun 2022
Ytterst ansvarig för den finansiella verksamheten på Forbo Flooring Norden. I rollen ansvarade jag för ekonomifunktionen i Norden som bestod av 2 Business controller, 1 redovisningschef, 6 redovisningsekonomer varav 3 i andra länder samt IT funktionen. Förutom den Nordiska verkamheten var man även med i det globala finansnätverket och rapporterade till divisionsledningen samt HQ. Det var en väldigt bred roll det man var med och påverkade och tog beslut på många plan.
Apr 2021 - Dec 2021
Ytterst ansvarig för den finansiella verksamheten på Fria Bröd AB. Det innebar produktionscontrolling, lönsamhetscontrolling, koncernredovisning och säkerställande av månadsbokslut. Jag ansvarade även för månadsrapportering till ledningsgrupp och styrelse. Som CFO är man ett naturligt bollplank för affärsbeslut till VD och övriga i företagsledningen. Rollen ingick i företagets ledningsgrupp
Nov 2020 - Mar 2021
Ansvarade för att sammanställa och kvalitetssäkra volym forecast för pappersbruken i Sverige och Finland. Jobbade med att leverera ett korrekt och kvalitetssäkrat månadsresultat för enheten samt utveckla processer och arbetssätt. Jag var även med i ett projekt för insourcing av ett antal större aktiviteter där jag var ansvarig från operationellt håll
Jan 2019 - Nov 2020
Ansvarade för månatlig uppföljning, analysering och rapportering av verksamheten via ekonomiska och verksamhetsbaserade KPI:er. I rollen var det också fokus på framåtriktade konsekvensanalyser samt att bidra med ekonomisk kompetens i affärsbesluten. Rollen ingår även in Supply Chains ledningsgrupp.
Maj 2018 - Sep 2018
Ansvarade för resultatuppföljning och finansiell support till chefer inom divisionen. Jag gjorde även en förstudie för en ”self-billing” process för underkonsulter.
Dec 2016 - Apr 2018
Ansvarade för den svenska controllerfunktionen i Sverige med fullt personalansvar för 2 Business Controllers. Jag jobbade väldigt tätt med CFO och svenska ledningsgruppen samt utvecklade personal och processer inom business control verksamheten
Sep 2016 - Nov 2016
Supporterade och avlastade Group Finance Business Control under budgetarbetet. Uppdraget innebar att jag var tvungen att snabbt sätta mig in i processerna och organisationen med tanke på den korta kontraktstiden.
Okt 2015 - Aug 2016
Ansvarade för resultatuppföljning och finansiell support till chefer inom divisionen. Ansvarade även för den finansiella uppföljningen och värdering av de större projekten inom affärsområdet.
Aug 2012 - Sept 2015
Ansvarade för resultatuppföljning och annan ekonomisk support för divisionen. Jag var med i divisionens ledningsgrupp och jobbar mycket med cheferna i divisionen. Jag jobbade även med bolagsövergripande frågor där jag bla var ansvarig för budget & forecast processen.
Sep 2006 - Aug 2012
Ansvarade för Region Europas kostnadsuppföljning, KPI uppföljning och ekonomisk support. Jag jobbade mycket med framtagning och uppföljning av KPI:er. Jag stöttade landscheferna i deras finansiella uppföljning och drev budget och forecast arbete. Arbetet innebar en bred internationell kontaktyta vilket har gett mig en bra internationell erfarenhet.
Mar 2003 - Aug 2006
Analyserade och balanserade Volvo Lastvagnars globala garantireserv samt övriga avsättningar för kvalitetsbrister på produkterna. I rollen så samarbetade jag med många olika funktioner inom Volvo lastvagnar och var med och byggde upp tjänsten som Warranty Business Controller. Jag var med i Garantiavdelningens ledningsgrupp.
Maj 2001 - Mar 2003
Stöttade business control och inköparna med olika sammanställningar och analyser. Rollen innebar att samla in information i den globala organisationen och sammanställa dessa till olika rapporter som användes i ledningsgruppen och vid förhandlingar med leverantörer. Jag var även med vid förhandlingar med leverantörer och stöttade med de analyser som jag hade tagit fram.
- Operation Controller Logistic
- Group Business Control
- Divison Business Control
- Business Control Manager
- CFO
- Supply chain Business Controller
- Nordisk CFO
- Divison Business Control/ Project Controller